Wyszukiwarka

Jesteś tutaj:

Spuścizna Witolda Wehra

1948-1974

Inwentarz

Opracowały: dr Lidia Potykanowicz-Suda, Mariola Szaleniec

Rzym 2017

 

Wstęp

Witold Wehr (1901-1980), polski historyk sztuki, doktor praw i kawaler maltański. Wiele lat spędził na emigracji w Rzymie pracując m.in. jako przewodnik po Wiecznym Mieście. Pochowany został w Rzymie na cmentarzu Prima Porta.

***

Przechowywana w Papieskim Instytucie Studiów Kościelnych spuścizna po Witoldzie Wehrze zawiera notatki osobiste i rozważania autora sporządzone odręcznie w zeszytach. Dotyczą one głównie sztuki włoskiej, francuskiej i greckiej. Notatniki zostały bogato zilustrowane fotografiami obiektów architektonicznych, reprodukcjami obrazów i rzeźb. W ostatnim zeszycie z okresu 1965-1974 autor zawarł własne refleksje na temat historii Polski i ogólnej historii monet. Ze względu na niewielki rozmiar dokumentacji przy jej porządkowaniu przyjęto układ rzeczowo-chronologiczny. Opracowany zespół liczy 9 jednostek archiwalnych, co stanowi ok. 0, 15 mb. akt i obejmuje on lata 1948-1974.

Mariola Szaleniec

 

Bibliografia:

 Źródła

Papieski Instytut Studiów Kościelnych, Zespół nr 25: Spuścizna Witolda Wehra 1948-1974, sygn. 1-9.

Opracowania

Lange T.W., Władze II Rzeczypospolitej a Zakon Maltański [dostęp: 15.10.2017], <http://twlange.home.amu.edu.pl/ZPKM%20a%20II%20RP.pdf>.

Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki, S. Sierpowski, Poznań 2001.

Wytyczne Archiwum Polskiej Akademii Nauk opracowania spuścizn archiwalnych po uczonych, oprac. H. Dymnicka-Wołoszyńska, Z. Kolankowski, Warszawa 1990.

Zaniedbane polskie groby na cmentarzu Prima Porta w Rzymie, „Nasz Świat” [dostęp: 30.10.2017],

<https://naszswiat.it/aktualnosci/zaniedbane-polskie-groby-na-cmentarzu-porta-w-rzymie/>.

 

Sygn. Tytuł Daty Opis j.a. Uwagi

 

1 Fragmenty notatników z lat 1948-1951 1948-1951 akta luźne; stan dobry; italika; rękopis; niem., pol.

 

 
2 Notatnik z drugiego półrocza 1952 r. na temat sztuki włoskiej [rozważania, reprodukcje obrazów, rzeźb, budowli architektonicznych]

 

1952 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

 
3 Notatnik z 1953 r. na temat sztuki włoskiej [rozważania poezji, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]

 

1953 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

 
4 Notatnik z 1954 r. na temat sztuki włoskiej i holenderskiej [rozważania, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]

 

1954 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

 
5 Notatnik od grudnia 1954 r. do czerwca 1955 r. na temat sztuki włoskiej, twórczości Johna Keatsa [rozważania, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]

 

1954-1955 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

 
6 Notatnik od kwietnia 1956 r. do lutego 1957 r. na temat sztuki włoskiej i francuskiej, [rozważania, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]

 

1956-1957 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

 
7 Notatnik od marca 1957 r. na temat starożytnych świątyń greckich na południowym wybrzeżu Sycylii i katedr środkowej Francji [rozważania, głównie reprodukcje budowli sakralnych]

 

1957 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

Zdjęcie autora
8 Notatnik za lata 1960-1965 r. głównie na temat monet rzymskich i francuskich 1960-1965 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

 
9 Notatnik od listopada 1965 r. do 1974 r. głównie na temat monet i historii Polski 1965-1974 akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.

 

Zdjęcia autora z 1971 r., wycinki prasowe

 

Ogólna liczba pozycji: 9

 

Skip to content