Wyszukiwarka
Spuścizna Witolda Wehra
1948-1974
Inwentarz
Opracowały: dr Lidia Potykanowicz-Suda, Mariola Szaleniec
Rzym 2017
Wstęp
Witold Wehr (1901-1980), polski historyk sztuki, doktor praw i kawaler maltański. Wiele lat spędził na emigracji w Rzymie pracując m.in. jako przewodnik po Wiecznym Mieście. Pochowany został w Rzymie na cmentarzu Prima Porta.
***
Przechowywana w Papieskim Instytucie Studiów Kościelnych spuścizna po Witoldzie Wehrze zawiera notatki osobiste i rozważania autora sporządzone odręcznie w zeszytach. Dotyczą one głównie sztuki włoskiej, francuskiej i greckiej. Notatniki zostały bogato zilustrowane fotografiami obiektów architektonicznych, reprodukcjami obrazów i rzeźb. W ostatnim zeszycie z okresu 1965-1974 autor zawarł własne refleksje na temat historii Polski i ogólnej historii monet. Ze względu na niewielki rozmiar dokumentacji przy jej porządkowaniu przyjęto układ rzeczowo-chronologiczny. Opracowany zespół liczy 9 jednostek archiwalnych, co stanowi ok. 0, 15 mb. akt i obejmuje on lata 1948-1974.
Mariola Szaleniec
Bibliografia:
Źródła
Papieski Instytut Studiów Kościelnych, Zespół nr 25: Spuścizna Witolda Wehra 1948-1974, sygn. 1-9.
Opracowania
Lange T.W., Władze II Rzeczypospolitej a Zakon Maltański [dostęp: 15.10.2017], <http://twlange.home.amu.edu.pl/ZPKM%20a%20II%20RP.pdf>.
Metodyka pracy archiwalnej, red. S. Nawrocki, S. Sierpowski, Poznań 2001.
Wytyczne Archiwum Polskiej Akademii Nauk opracowania spuścizn archiwalnych po uczonych, oprac. H. Dymnicka-Wołoszyńska, Z. Kolankowski, Warszawa 1990.
Zaniedbane polskie groby na cmentarzu Prima Porta w Rzymie, „Nasz Świat” [dostęp: 30.10.2017],
<https://naszswiat.it/aktualnosci/zaniedbane-polskie-groby-na-cmentarzu-porta-w-rzymie/>.
Sygn. | Tytuł | Daty | Opis j.a. | Uwagi
|
1 | Fragmenty notatników z lat 1948-1951 | 1948-1951 | akta luźne; stan dobry; italika; rękopis; niem., pol.
|
|
2 | Notatnik z drugiego półrocza 1952 r. na temat sztuki włoskiej [rozważania, reprodukcje obrazów, rzeźb, budowli architektonicznych]
|
1952 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
|
3 | Notatnik z 1953 r. na temat sztuki włoskiej [rozważania poezji, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]
|
1953 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
|
4 | Notatnik z 1954 r. na temat sztuki włoskiej i holenderskiej [rozważania, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]
|
1954 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
|
5 | Notatnik od grudnia 1954 r. do czerwca 1955 r. na temat sztuki włoskiej, twórczości Johna Keatsa [rozważania, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]
|
1954-1955 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
|
6 | Notatnik od kwietnia 1956 r. do lutego 1957 r. na temat sztuki włoskiej i francuskiej, [rozważania, głównie reprodukcje obrazów i rzeźb sakralnych]
|
1956-1957 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
|
7 | Notatnik od marca 1957 r. na temat starożytnych świątyń greckich na południowym wybrzeżu Sycylii i katedr środkowej Francji [rozważania, głównie reprodukcje budowli sakralnych]
|
1957 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
Zdjęcie autora |
8 | Notatnik za lata 1960-1965 r. głównie na temat monet rzymskich i francuskich | 1960-1965 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
|
9 | Notatnik od listopada 1965 r. do 1974 r. głównie na temat monet i historii Polski | 1965-1974 | akta szyte; stan dobry; italika; rękopis; pol., wł.
|
Zdjęcia autora z 1971 r., wycinki prasowe
|
Ogólna liczba pozycji: 9